آقای شبکه

ساخت وبلاگ

معماری LTFS

استوریج ها یکی از ابزارهای مهم جهت ذخیره اطلاعات هستند که انواع مختلفی دارند که شرکت ها و سازمان ها می توانند بر حسب نیاز، دستگاه مناسب را انتخاب نمایند. شما می توانید جهت مشاوره خرید استوریج با کارشناسان فنی مسترشبکه تماس بگیرید. ما در این مقاله می خواهیم در رابطه با معماری LTFS، کاربردها، استاندارد LTFS Bulk Transfer و نرم افزار HPE StoreOpen صحبت کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

تاریخچه معماری LTFS:

استاندارد LTFS بر اساس فرمت self-describing tape می باشد که این استاندارد توسط شرکت IBM توسعه یافته است. مشخصات فنی LTFS در سال ۲۰۱۲ بخشی از خانواده استانداردهای SNIA شد که توسط IBM به SNIA اهدا گردید تا به یک استاندارد باز در انجمن صنعت ذخیره سازی شبکه یا Storage Networking Industry Association تبدیل شود.

 

LTFS چیست؟

LTFS مخفف Linear Tape File System می باشد که یک فرمت استاندارد صنعتی برای ضبط اطلاعات روی نوار مغناطیسی مدرن می باشد. LTFS یک سیستم فایل است که به فایل های ذخیره شده روی Magnetic Tape اجازه می دهد تا به شیوه ای مشابه، به فایل های روی دیسک یا فلش مموری دسترسی داشته باشند.

LTFS هم به فرمت داده های ضبط شده بر روی نوار مغناطیسی و هم به اجرای نرم افزار خاصی اشاره دارد که از این قالب دیتا برای ارائه اینترفیس رابط سیستم فایل به دیتا ذخیره شده روی Magnetic Tape استفاده می کند.

از جمله امکاناتی که فرمت LTFS در اختیار کاربر خود می گذارد شامل:

  • پیاده‌سازی LTFS با استفاده از نوار
  • دسترسی هرچه ساده تر کاربر به داده‌های نوار با استفاده از ابزارها و واسط‌های آشنا
  • امکان استفاده از چند پلت‌فرم و چند برند روی Tape که قابلیتInteroperability دارند، در نتیجه استانداردی غیرانحصاری برای تبادل داده است.
  • محصولات multivendor
  • به اشتراک گذاری داده‌ها

LTO چیست؟

درایوهای LTO، در ابتدا برای ذخیره سازی کارت های اعتباری و یا ابرداده های متنی ایجاد شده بودند که در واقع حجم زیادی نداشتند و فایل های کوچکی در درایوهای LTO ساخته می شد و مورد استفاده قرار می گرفت. در ابتدا، tape مغناطیسی به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی اصلی استفاده می شد. هنگامی که تکنولوژی دیسک ها قابلیت دسترسی تصادفی به داده ها را فراهم کردند، نقش tape ها بیشتر به سمت پشتیبانی و بایگانی کردن اطلاعات میل کرد. هنوز صنعت هایی وجود دارد که Tape را به عنوان محل اصلی ذخیره و ضبط اطلاعات ترجیح داده اند، مانند ضبط فیلم.

tape ها، با LTO و (IBM’s Linear Tape File System (LTFS، نیاز به نرم افزار بکاپ را حذف کرده اند. LTO-1 در سال 2000 راه اندازی شد و 100 گیگابایت (GB) اطلاعات در هر کارتریج را نگهداری می کرد. از آن زمان، LTO Consortium یک نسل جدید از LTO را هر دو یا سه سال یکبار، با ظرفیت تقریبا دو برابر منتشر کرده است.

هنگامی که دیسک و دسترسی تصادفی آن به بازار رسید، آن را به طور عمده برای ذخیره سازی اولیه جایگزین Tape کردند. بعضی از سازمان ها، مانند رسانه ها و سرگرمی، و همچنین علوم و نظارت تصویری، به شدت از Tape مغناطیسی برای ذخیره سازی استفاده می کنند، مخصوصا برای ظرفیت های بزرگ. لازم به ذکر است Tape بهترین گزینه برای بایگانی کردن می باشد.

Magnetic Tape یکی از قدیمی ترین فن آوری های ذخیره سازی داده ها است. در حالی که Tape یک سیستم ضبط خطی است که برای دسترسی تصادفی مناسب نیست به عنوان یک رسانه ذخیره سازی و بکاپ اولیه کاربرد ندارد، به دلیل ظرفیت بالا، هزینه کم و دوام طولانی، برای آرشیو کردن اطلاعات مناسب است. اگر Tape بخشی از یک Library باشد، انتخاب و بارگذاری کارتریج درست در درایو Tape می تواند زمان تأخیر را افزایش دهد.

Tape library ها مجموعه ای از درایوها و tape cartridges ها را به همراه کل مجموعه داده های بکاپ در خود جای می دهد. در یک بایگانی، تاخیر یک مسئله نیست. با آرشیو توسط Tape، همه چیز برای مدت زمان طولانی نگهداری می شود و زمان بازیابی سریعی وجود ندارد.

بررسی نسل های LTO:

نسل های LTO

  • LTO-1: حداکثر حجم ذخیره سازی در نسل اول در حالت Native و بدون در نظر گرفتن فشرده سازی، ۱۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۲۰۰ گیگابایت بود. در این نسل، نرخ فشرده سازی ۲:۱ بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۲۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۴۰ مگابایت در ثانیه بود.
  • LTO-2: ظرفیت ذخیره سازی و حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در نسل ۲ نسبت به نسل ۱، دو برابر شد. به طوری که حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native برابر است با ۲۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۴۰۰ گیگابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۴۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۸۰ مگابایت در ثانیه بود. LTO-2 در سال ۲۰۰۳ وارد بازار شد و قابلیت حمایت از خواندن از / نوشتن بر LTO-1 را دارد.
  • LTO-3: در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد و ظرفیت ذخیره سازی و حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در نسل ۳ نسبت به نسل ۲، دو برابر شد. حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت نیتیو ۴۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۸۰۰ گیگابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۸۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۱۶۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-3 قابلیت WORM افزوده شد تا از اینکه اطلاعات Overwrite نمی‌شود مطمئن باشیم.
  • LTO-4: سال ۲۰۰۷ بود که نسل چهارم وارد بازار شد. حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native، ۸۰۰ گیگابایت و با وجود فشرده سازی، ۱٫۶‌ترابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۲۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۲۴۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-4 بود که فناوری رمزگذاری اطلاعات با استفاده از AES افزوده شد که با استفاده از الگوریتمی‌ خاص که در سطح درایوهای LTO پیاده‌سازی شده، فشرده سازی را قبل از رمزگذاری ممکن می‌کند.
  • LTO-5: در سال ۲۰۱۰ نسل پنجم وارد بازار شد که حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت نیتیو، ۱٫۵‌ ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۳‌ ترابایت بود. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۴۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۲۸۰ مگابایت در ثانیه بود. در LTO-5 بود که فناوری Partitioning یا پارتیشن بندی افزوده شد.
  • LTO-6: در سال ۲۰۱۲ نسل ششم وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native برابر با ۲٫۵‌ ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۶٫۲۵‌ترابایت است. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۱۶۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۴۰۰ مگابایت در ثانیه بود. نسل ۶ نخستین نسل از LTO هست که نرخ فشرده سازی در آن ۲٫۵:۱ هست در حالی که تا قبل از آن و از نسل اول تا پنجم، نرخ فشرده سازی برابر با ۲:۱ بود. دلیل آن هم وجود بافر فشرده سازی زیادتر است.
  • LTO-7: در سال ۲۰۱۵ نسل ششم وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی در حالت Native برابر است با ۶‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۱۵‌ترابایت است. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۳۰۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۷۰۰ مگابایت در ثانیه بود. همچنین دارای آپشن WORM، رمزگذاری و پارتیشن بندی است.
  • LTO-8: در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد و حداکثر حجم ذخیره سازی حالت Native برابر است با ۱۲‌ترابایت و با وجود فشرده سازی، ۳۰‌ترابایت است. حداکثر نرخ انتقال اطلاعات در حالت Native، برابر با ۳۶۰ مگابایت در ثانیه و در حالت فشرده، ۷۵۰ مگابایت در ثانیه بود. همچنین دارای آپشن WORM، رمزگذاری و پارتیشن بندی است.
  • LTO-9: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۲۴‌ ترابایت و ظرفیت فشرده ۶۰‌ ترابایت مهیا کند. LTO همچنان تاریخ مشخصی برای ارائه این نسل اعلام نکرده و تخمینی از نرخ انتقال اطلاعات هم ارائه نشده است.
  • LTO-10: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۴۸‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۱۲۰‌ترابایت را مهیا کند.
  • LTO-11: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۹۶‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۲۴۰‌ترابایت را مهیا کند.
  • LTO-12: انتظار می‌رود ظرفیت غیرفشرده ۱۹۲‌ترابایت و ظرفیت فشرده ۴۸۰‌ترابایت را مهیا کند. اما همچنان افزایش ظرفیت دیتا کارتریج‌ های LTO توانایی رشد بیشتری دارند.

 

استاندارد انتقال LTFS Bulk چیست؟

LTFS Bulk Transfer Standard (استاندارد انتقال انبوه LTFS) روشی را تعریف می‌کند که کدام مجموعه‌ فایل، اشیاء و پوشه‌های سیستم منبع به سیستم مقصد منتقل شود. بعنی به این معنی است که کدام مجموعه‌ فایل، اشیاء و پوشه‌های سیستم منبع به سیستم مقصد منتقل شود و به دلیل ویژگی‌های اقتصادی و محیطی Tape، این استاندارد در انتقال حجم زیاد داده، برای LTFS مناسب است.

LTFS Bulk Transfer Standard برای استفاده در موارد زیر بسیار مناسب هستند:

  • انتقال حجم زیادی از داده ها به / از یک ریموت لوکیشن
  • آپدیت یا همگام سازی زیر مجموعه ای از اطلاعات ذخیره شده در Remote Location
  • انتقال حجم زیادی از دیتا به انترپرایز دیگری، که به صورت کلود عمومی یا خصوصی است
  • انتقال حجم زیادی از داده ها از یک ابر عمومی یا خصوصی
  • انتقال حجم زیادی از اطلاعات از یک ابر عمومی یا خصوصی به ابر عمومی یا خصوصی دیگر

 

مزایای استاندارد LTFS Bulk Transfer:

از جمله مزایای استاندار انتقال انبوه LTFS:

  • روشی یکسان برای آغاز و دریافت انتقال را فراهم می‌سازد.
  • مشخص می‌کند کدام فایل‌ها باید منتقل شوند و کدام ارتباطات برای انتقال باید انجام شود.
  • دستورالعمل نحوه قرار دادن فایل ها در Namespace مقصد را تعیین می‌کند.
  • تایید صحت و کامل بودن انتقال را آسان می‌سازد.
  • Error Handling Recover Behaviors و را مشخص می‌کند.
  • روش پیشنهادی برای Bulk Transfer از بین کلود استوریج است

منبع : LTFS چيست

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 29 تير 1401 ساعت: 13:02

سوئیچ های سیسکو 2960 و 2960Plus

سوئیچ های سری 2960 یکی از سوئیچ های پرطرفدار و پرقدرت کمپانی سیسکو می باشد که دارای انواع مختلفی است که می تواند نیازهای متفاوت مشتریان را برآورده سازد. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با دو دسته از این سوئیچ های شبکه یعنی سوئیچ های سیسکو 2960 و 2960Plus صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

 

سوئیچ شبکه چیست؟

یک شبکه کامپیوتری برای اتصال چندین دستگاه به یکدیگر نیازمند راه ارتباطی می باشد، که این راه ارتباطی از طریق سوئیچ شبکه امکان پذیر است. این دستگاه ها قادر به انتقال سریع و کارآمد اطلاعات و داده ها از نقاطی به نقطه ی دیگر بوده و در طی چندین سال گذشته این ارتباطات پیشرفت های چشم گیری را از لحاظ سرعت و امنیت به همراه داشته است. پس در واقع سوئیچ شبکه دستگاهی است که نودها و دیوایس‌های تحت شبکه را از طریق پروسه‌ای به نام packet switching بهم متصل می‌کند.

سوئیچ شبکه سخت افزاری است که سایر تجهیزات مانند سرور، دوربین های مداربسته، کامپیوترها و … را برای دریافت و ارسال داده، به شبکه متصل می کند. سوئیچ، بسته ها را از یک مبدأ گرفته و آن ها را به مقصد مورد نظر می رساند. این دستگاه ها بر روی لایه ی 2 یا لایه ی 3 در مدل OSI کار می کنند.

مکانیزم کار سوئیچ بر اساس Mac Address سیستم‌های تحت شبکه است در حقیقت سوئیچ می‌داند که کدام پورت سوئیچ به کدام آدرس مک تعلق دارد و بر این اساس جدولی بنام MAC Address Table ایجاد کرده و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند. اگر تمایل دارید در رابطه با سوئیچ های شبکه بیشتر بدانید، مقاله سوئیچ شبکه چیست انواع و کاربرد آن را مطالعه کنید.

 

معرفی سوئیچ های سیسکو سری 2960:

یکی از کمپانی های معروف در زمینه تولید سوئیچ شبکه، کمپانی سیسکو بوده که در این میان، سوییچ های سیسکو سری 2960 به عنوان پرمصرف ترین و محبوب ترین سوئیچ های ساخت این شرکت به حساب می آیند که در شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده کوچک تا متوسط و همچنین شعب دفاتر قرار می گیرد.

سری ۲۹۶۰ محصولات سیسکو به سوییچ‌هایی مجهز به اترنت، الگوریتم‌های هوشمند مسیریابی، پیکربندی ثابت، Half/Full Duplex Auto-Negotiation، پشتیبانی از فناوری poe، پورت‌های آپ‌لینک، پشتیبانی از فیبرنوری (برخی مدل‌ها) و موارد این چنینی اشاره دارند. انواع سیسکو سوئیچ های ۲۹۶۰ مناسب مشاغل کوچک، متوسط ​​و شعب یک سازمان هستند.

این سوییچ‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند یک ارتباط اترنت گیگابیتی را پیاده‌سازی کرده و از سرویس‌های پیشرفته‌ای که این سوییچ‌ها برای شبکه‌های lan ارائه می‌کنند، استفاده کنند.

این سوئیچ شبکه لایه دو بوده و مجهز به پورت گیگابیت بوده و stackable می باشند، به این معنا که برای افزایش توانایی سوئیچ ها می توانیم دو تا 8 سوئیچ را از طریق پورته ای خاصی بنام stack بهم وصل کنیم که در این صورت به پهنای باند 80Gbps می رسیم. البته در سری سوئیچ های جدید سیسکو ، این تکنولوژی FlexStack نام گرفته است.

 

آشنایی با نقاط قوت و ضعف سوئیچ های سری 2960:

  • دارای ۲۴ یا ۴۸ پورت گیگابیت اترنت
  • برای پورتهای UPLINK می‌توان از دو ماژول +SFP که سرعت ۱۰G دارد استفاده کرد و یا چهار پورت گیگابیت SFP.
  • پشتیبانی از یک سری از قابلت‌های لایه ۳ مانند استاتیک روت که می‌توان تا ۱۶ خط static route در آن نوشت.
  • دارای قابلیت استک تا 8 دستگاه و ایجاد پهنای باند 80 گیگابیت
  • پشتیبانی از قابلیت POE بوسیله استاندارهای ۸۰۲.۳at و ۸۰۲.۳af
  • پشتیبانی از Policy-Based Routing یا PBR
  • پشتیبانی از MAC-based VLAN assignment که در این تکنولوژی از آدرس mac کاربر برای اختصاص vlan به او بهره می‌بریم.
  • پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱x 
  • پشتیبانی از port security و arp inspection در افزایش امنیت شبکه در لایه ۲
  • جلوگیری از جعل و سواستفاده از آدرس ip با ip source guard
  • پشتیبانی از private vlan برای اینکه در داخل vlan بتوانیم یک لایه امنیت اضافه ایجاد کنیم و در ارتباطات بین سرورها یک سری محدودیت‌های اضافه اعمال کنیم.
  • پشتیانی از ACL برای فیلترینگ ترافیک بر اساس پورت و آدرس IP مبدا و مقصد
  • پشتیبانی از Port-based ACL
  • پشتیبانی از پروتکل SNMPv3 که نسبت به قبل امنیت آن افزایش یافته است.
  • پشتیبانی از قابلیت BPDU Guard که یک مکانیزم امنیتی برای پروتکل Spanning Tree Protocol است.
  •   پروتکل LACP یا EtherChannel باعث می‌شود بتوانیم برای اتصال دو سوئیچ به هم از چندین لینک استفاده کنیم و ظرفیت پهنای باند ارتباطی افزایش یابد.
  • پشتیبانی از پروتکل DTP یا Dynamic Trunk Protocol باعث می‌شود اتصال Trunk بین دو سوئیچ سیسکو به آسانی انجام پذیرد.
  • UDLD یا Unidirectional link detection قابلیتی ست که در لایه دو شبکه یا data link کار کرده و تکمیل کننده پروتکل STP است. به وسیله UDLD که بیشتر روی ارتباطات فیبرنوری فعال می‌شود و در مواقعی که قطعی موقت در ارسال و دریافت BPDU یا جابجاشدن RX و TX پورت فیبر اتفاق بیافتد وارد بازی می‌شود.
  • پشتیبانی از LACP یا Inteet Group Management Protocol یا همان موضع multicast است که روی سوئیچ فعال می‌شود و عضویت در گروه‌های multicast را مدیریت می‌کند.
  • وجود قابلیت VTP یا VLAN Trunking Protocol برای مدیریت اطلاعات vlan روی سوئیچ های سیسکو کاربرد داشته و اختصاصی cisco است.
  • یکی دیگر از مزایای این سوییچ ساده بودن آن از لحاظ Config کردن می باشد و می توان سرویس هایی نظیر DHCP و SmartPort را راه اندازی کرد، همچنین خطایابی ( Troubleshooting) این نوع سوییچ نسبت به بقیه سوییچ ها آسانتر می باشد.

 

نحوه نامگذاری سوئیچ های سری 2960:

برای مثال سوئیچ سیسکو WS-C2960Plus-24PC-L را در نظر بگیرید، ویژگی های این سوئیچ شامل:

1ـ WS: این حروف که در ابتدای اکثر سوئیچ های سیسکو آمده است به معنای مدل سوئیچ بردی است که از رمزگذاری 40 بیتی پروتکل IPSEC پشتیبانی می کند.

2ـ علامت C به معنی Chassis یا شاسی می باشد. البته لازم به ذکر است که ممکن است به جای این حرف از حروفی مانند X (ماژول های مرکزی پردازشی)، G (ماژول های فیبر 1 گیگابیتی) و E ( امکان استفاده از اینترفیس های 10 گیگ به کمک کارت های توسعه) استفاده شود.

3ـ این عدد که در اینجا 2 می باشد نشان دهنده لایه فعالیت سوئیچ می باشد.

4ـ دراین قسمت مدل دستگاه قرار داده می شود.

5ـ در این قسمت سری دستگاه نمایش داده می شود که هر کدام نشان دهنده قابلیت خاصی هستند که می تواند یکی از گزینه های زیر باشد:

ـ خالی: ممکن است در این قسمت هیچ حرفی قرار داده نشود که مدل اولیه سوئیچ های سیسکو با پورت های 100 مگابیت Downlink و یک گیگابیت Uplink می باشد.

ـ V2: کمپانی سیسکو این مدل را که امروزه اصلا در بازار موجود نمی باشد به نام Revision تولید و به بازار عرضه کرد.

ـ +: این سری هم دارای پورت های 100 مگابیتی می باشند اما ظرفیت رم و فلش در آنها افزایش یافته است.

ـ G: در این سری پورت های Downlink و Uplink به یک گیگابیت تغییر یافته است. البته لازم به ذکر است که در این سری ها ماژول های SFP نیز اضافه شدند. یعنی ما در این سری ها امکان استفاده از پورت های Combo (امکان استفاده از پورت های اترنت و SFP در پورت های Uplink) را داریم.

ـ S: این سری از سوئیچ ها علاوه بر پورت های یک گیگابیتی Downlink، دارای قابلیت Stack تا چهار دستگاه را نیز دارا می باشند.

ـ X: این سری نیز همانند سری S دارای پورت های یک گیگابیتی Downlink بوده اما از قابلیت Stack تا هشت دستگاه را پشتیبانی می کنند.

ـ XR: کلیه قابلیت های سری X را داشته، تنها تفاوت آن این است که می توان در این سری از سوئیچ ها پاور Redundant قرار داد.

ـ CX: این سری از سوئیچ ها، بیشتر برای سوئیچ های 8 پورت استفاده می شود و به صورت Compact قرار داده شده اند. به این معنی که حجم کوچکتری نسبت به سایر سوئیچ ها دارند.

6ـ در این قسمت تعداد پورت قرار داده می شود که به ترتیب می تواند 8/12/24 و 48 پورت باشد.

7ـ این قسمت نشان دهنده وضعیت پورت های Downlink می باشد، که ممکن است با T (اترنت)، S (اسلات های SFP)، L (8 پورتPOE)، P (پورت های اترنت POE)، FP به معنی Full POE و LP به معنی  Low POE نمایش داده شود.

8ـ حرف بعدی نوع پورت های Uplink را نشان می دهد که می تواند یکی از حروف Q (پورت Uplink گیگابیت اترنت)، T (پورت Uplink گیگابیت اترنت) و  C (پورت Combo Uplink گیگابیت اترنت و SFP)، S (اسلات ماژول های SFP) و D (اسلات ماژول SFP و SFP+) باشد.

9ـ این قسمت نشان دهنده نوع لایسنس موجود بر روی دستگاه می باشد که می توانید LL یا S (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه LANLite است)، L (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه LANBase است) و I (نسخه IOS موجود بر روی دستگاه IPLite می باشد) را مشاهده نمایید.

منبع : تفاوت ميان سوئيچ هاي 2960 و 2960Plus

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 119 تاريخ : سه شنبه 28 تير 1401 ساعت: 12:53

روتر سیسکو Cisco 2921-Sec-K9
روتر سیسکو 2921-sec-k9از روترهای سری 2900 کمپانی سیسکو می‌باشدکه در بازار تجهیزات شبکه به فروش می رسد. این روتر را می‌توانید برای کسب و کارهای کوچک و یا شعبات دفاتر راه دور استفاده کنید، که برای مقاصد و ماموریت‌های مختلفی چون انتقال دیتا، صوت، تصویر، امینت، مجازی سازی با امکان ارائه حداکثری کیفیت و صرفه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی این محصول به صورت ماژولار می‌باشد که باعث انعطاف‌پذیری روتر شده است و به شما این اجازه را می‌دهد که به صورت دلخواه روتر خود را کانفیگ کنید.

روتر خدمات یکپارچه سیسکو 2921 (ISR) داده ها، صدا، ویدئو و سرویس های کاربردی بسیار ایمن را ارائه می دهد. طراحی ماژولار روتر حداکثر انعطاف پذیری را فراهم می کند و به شما امکان می دهد روتر خود را برای رفع نیازهای در حال تحول پیکربندی کنید. روترها ویژگی هایی مانند شتاب رمزگذاری شبکه خصوصی مجازی مبتنی بر سخت افزار (VPN)، عملکردهای حفاظت از نفوذ و فایروال و پردازش تماس و پست صوتی اختیاری را ارائه می دهند.

روتر سیسکو CISCO 2921-SEC/K9 دارای 3 پورت اترنت یکپارچه 10/100/1000، سه اسلات پردازنده دیجیتال سیگنال (DSP) ، چهار اسلات کارت رابط WAN با سرعت بالا ، دو اسلات ماژول خدماتی ، یک اسلات ماژول خدمات داخلی است.همچنین این روتر رکمونت بوده و قابل نصب در روتر می باشد.

 

خرید روتر سیسکو مدل Cisco 2921-Sec-K9

 

 

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 101 تاريخ : يکشنبه 26 تير 1401 ساعت: 18:30

نصب سرور در رک

برای راه اندازی یک دیتاسنتر، نصب تجهیزات شبکه اعم از سرورها از مهمترین عواملی است که یک ادمین شبکه حتما باید در رابطه با آن اطلاعات کافی را داشته باشد. برای نصب سرور در رک با استفاده از ریل کیت باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

نکاتی لازم که هنگام نصب تجهیزات شبکه بر روی رک باید رعایت کرد:

برای نصب تجهیزات شبکه بر روی رک نکاتی را باید رعایت کنید اما قبل از آن برای آنکه در رابطه با رک بیشتر دانید حتما مقاله رک شبکه و انواع آن را مطالعه کنید.

  • قبل از نصب رک در خانه و یا محل کار حتما از قبل محل نصب را تعیین کرد. خیلی از شرکت ها و سازمان های بزرگ محل مناسبی را برای نصب رک ها طراحی می کنند. زیرا هنگامی که آنها را در جایی قرار می دهیم، جابه­جا کردن آن مشکل خواهد بود.
  • تجهیزات شبکه بسیار گران قیمت هستند پس حفظ و نگهداری از آنها بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل رک­ها باید در جایی نصب شوند که رفت و آمد زیادی به آن نباشد. اتاق سرور باید قفل داشته باشد تا تنها افراد مجاز بتوانند به آن وارد شوند.
  • هنگاهی که تجهیزات شبکه در حال کار می باشند سروصدای زیادی تولید می کنند که می تواند برای سایر کارمندان آزاردهنده باشد، پس باید جایی نصب شود که از سایرین جدا باشد.
  • دمای محیط دیتاسنترها نکته دیگری است که باید رعایت شود. رک­ها باید حتما دارای خنک کننده باشند و از طرفی اصلا نباید نور خورشید به آن به طور مستقیم بتابد. همچنین رک ها حتما باید با دیوار فاصله داشته باشند تا هوا بتواند جریان داشته باشد.
  • یک سیستم منبع تغذیه و توزیع قابل اعتماد ضروری است برای حفظ بهره وری و امنیت یک مرکز داده و به حداقل رساندن ضرر اقتصادی. برای رک حتما PDU تهیه کنید تا برق مناسب و پایدار و ایمن برای تجهیزات داخل رک سرور فراهم کنید.اگر می­خواهید در رابطه با نکات مهم در طراحی سیستم برق مراکز داده بیشتر بدانید بر روی لینک کلیک کنید.
  • یکی دیگر از عواملی که در طراحی دیتاسنتر باید رعایت کنیم نحوه کابل کشی درست و استاندارد است. زیرا این کار علاوه بر زیبایی و نظم از خرابی های احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کابل کشی استاندارد در دیتاسنتر را مطالعه نمایید.
  • رک مناسب را خریداری نمایید به طوری که حتما برای آینده و اضافه شدن سایر تجهیزات شبکه هم پیش­بینی نمایید. پس در خرید رک خسیس نباشید.
  • هنگام خرید رک سرور و شبکه توجه کنید که رک با دیگر تجهیزات شما سازگار است مثلا با ریل‌های تجهیزات.

اگر تمایل دارید در رابطه با استاندارد نصب و طراحی دیتاسنترها بیشتر بدانید حتما مقاله مراحل ساخت یک دیتاسنتر هوشمند را بخوانید.

 

آموزش نصب سرور در رک:

سرورهای رکمونت با قابلیت نصب بر روی رک طراحی می شوند که این کار با استفاده از ریل کیت انجام می شود. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که باید عرض، عمق و ارتفاع سرور خود را بدانید. پس از آن مطمئن شوید که سرور با عرض، عمق و ارتفاع رک شما سازگار است.

پس از آن نصب سرور در رک با استفاده از ریل ثابت آغاز می شود. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که نصب تجهیزات در قفسه باید به گونه ای باشد که به دلیل بارگذاری ناهموار مکانیکی شرایط خطرناکی برای تجهیزات ایجاد نشود.

ـ ریل های کشویی را از بسته بندی خارج کنید.

ـ قفل ریل کشویی را در جلوی یکی از مجموعه های ریل کشویی قرار دهید.

ـ زبانه های بالا و پایین قفل را فشار داده و نگه دارید در حالی که بست نصب را از مجموعه ریل کشویی بیرون آورده تا به نقطه توقف برسد.

ـ همانطور که در تصویر نشان داده شده است، دکمه رها کردن براکت نصب را به سمت جلوی براکت نصب فشار دهید و همزمان براکت نصب را از مجموعه ریل کشویی خارج کنید.

نصب سرور در رک

  1. قفل ریلی کشویی
  2. دکمه آزاد کردن براکت نصب

ـ ریل های کشویی بدون ابزار را جدا کنید.

ـ قبل از اینکه بتوانید سرور را به صورت rackmount کنید، باید براکت های نصب را روی سرور نصب کنید. برای نصب براکت های نصب در کناره های سرور:

  • یک براکت نصب را در مقابل شاسی قرار دهید تا قفل ریل کشویی در جلوی سرور قرار گیرد و چهار دهانه کلیدی روی براکت نصب با چهار پین محل در کنار شاسی هم‌تراز باشند.

نصب سرور در رک

 

  1. جلو شاسی
  2. قفل ریلی کشویی
  3. براکت های نصب
  4. گیره براکت نصب

 

  • در حالی که سرهای چهار پین محل شاسی از میان چهار دهانه کلیددار در براکت نصب بیرون زده اند، بست نصب را به سمت جلوی شاسی بکشید تا زمانی که گیره پایه نصب با یک کلیک قابل شنیدن در جای خود قفل شود.
  • بررسی کنید که پین ​​مکان یابی عقب با گیره براکت نصب درگیر شده باشد.
  • برای نصب براکت نصب باقیمانده در سمت دیگر سرور، این کار را تکرار کنید.

ـ یک مجموعه ریل کشویی را در قفسه خود قرار دهید به طوری که براکت ها در هر انتهای مجموعه ریل کشویی در قسمت بیرونی پایه های قفسه جلو و عقب قرار گیرند.

ـ مجموعه ریل کشویی را به پایه های قفسه وصل کنید، اما پیچ ها را کاملا سفت نکنید.

ـ یکی از روش های زیر را برای اتصال ریل های کشویی انتخاب کنید. روشی که استفاده می کنید بسته به نوع قفسه متفاوت است:

  • اگر قفسه شما دارای سوراخ‌های نصب رزوه‌ای در پایه‌های قفسه است، ابتدا متریک یا استاندارد بودن رزوه‌ها را تعیین کنید، سپس پیچ‌های نصب صحیح را از طریق براکت‌های ریل کشویی و داخل سوراخ‌های رزوه‌شده وارد کنید.
  • اگر قفسه شما سوراخ‌های نصب رزوه‌دار ندارد، پیچ‌های نصب را از میان براکت‌های ریل کشویی و پایه‌های قفسه وارد کنید، سپس آنها را با مهره‌های قفس محکم کنید.

نصب سرور در رک

  1. مونتاژ ریل کشویی
  2. رک
  3. براکت مونتاژ Slide-raid در خارج از رک
  • دو مرحله قبل را برای مونتاژ ریل کشویی باقی مانده تکرار کنید.
  • از جلوی قفسه، عرض مناسب ریل ها را با Spacer تنظیم کنید.

نصب سرور در رک

 

  1. Spacer به عرض ریل
  2. اتصال Spacer به ریل ها
  • پیچ های هر دو براکت را محکم کنید.
  • Spacer ها را بردارید و اطمینان حاصل کنید که ریل ها محکم به قفسه وصل شده اند.

ـ ریل های کشویی را تا آنجا که ممکن است به مجموعه های ریل کشویی در قفسه فشار دهید.

ـ برای نصب سرور در رک، سرور را طوری بالا بیاورید که انتهای عقب براکت‌های نصب با مجموعه‌های ریل کشویی که در قفسه تجهیزات نصب شده‌اند در یک راستا قرار گیرند.

ـ براکت های نصب را در ریل های کشویی قرار دهید، سپس سرور را به داخل قفسه فشار دهید تا زمانی که براکت های نصب با ایستگاه های ریل کشویی مواجه شوند.

نصب سرور در رک

  1. قرار دادن براکت نصب در ریل کشویی
  2. دکمه رها کردن ریل کشویی
  3. قفل ریلی کشویی

ـ همزمان با فشار دادن سرور به داخل قفسه، دکمه های ریل کشویی را روی هر پایه نصب فشار داده و نگه دارید. به فشار دادن ادامه دهید تا قفل های ریل کشویی با مجموعه های ریل کشویی درگیر شوند.

نصب سرور در رک

نکته: قبل از ادامه، بررسی کنید که سرور به طور ایمن در رک نصب شده باشد و قفل های ریل کشویی با براکت های نصب درگیر شده باشند.

تا به اینجای کار نصب سرور در رک درستی صورت گرفته و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

نصب بازوی مدیریت کابل در رک:

برای نصب بازوی مدیریت کابل یا cable management arm و یا CMA مراحل زیر را انجام دهید:

ـ قطعات CMA را از بسته بندی خارج کنید.

بازوی مدیریت کابل در رک

ـ CMA را به پشت قفسه تجهیزات ببرید و مطمئن شوید که فضای کافی برای کار در پشت سرور دارید.

ـ همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، قسمتی از CMA را به ریل لغزنده سمت چپ وصل کنید تا زمانی که با یک کلیک قابل شنیدن، و قسمت داخلی در جای خود وصل شود.

بازوی مدیریت کابل در رک

  1. قسمت ریلی CMA
  2. ریل کشویی سمت چپ

ـ بررسی کنید که قسمت ریل CMA با ریل کشویی درگیر باشد.

بازوی مدیریت کابل در رک

ـ کانکتور براکت نصب CMA را در ریل کشویی سمت راست قرار دهید تا زمانی که کانکتور با یک کلیک قابل شنیدن در جای خود قفل شود.

نصب بازوی مدیریت کابل در رک

  1. براکت نصب CMA
  2. ریل کشویی سمت راست

ـ کانکتور ریل کشویی CMA را در مجموعه ریل کشویی سمت راست قرار دهید تا زمانی که کانکتور با یک کلیک قابل شنیدن در جای خود قفل شود.

نصب بازوی مدیریت کابل در رک

  1. کانکتور ریل کشویی CMA
  2. مونتاژ ریل کشویی سمت راست

ـ کانکتور ریل کشویی CMA را در قسمت داخلی ریل روی مجموعه ریل کشویی سمت چپ قرار دهید تا زمانی که کانکتور با یک کلیک قابل شنیدن در جای خود قفل شود.

نصب بازوی مدیریت کابل در رک

  1. بازوی گسترش CMA (روی ریل کشویی سمت چپ)
  2. بسط CMA

ـ در صورت نیاز، کابل ها را به سرور خود نصب و مسیریابی کنید.

ـ قلاب کابل و تسمه های حلقه را به CMA وصل کنید و آنها را در جای خود فشار دهید تا کابل ها محکم شوند.

نصب بازوی مدیریت کابل در رک

  1. بسط کابل CMA
  2. بازوی CMA

شما در اینجا موفق شدید نصب CMA در رک را به درستی انجام دهید.

منبع : نحوه نصب سرور در رک با استفاده از ريل کيت

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 20 تير 1401 ساعت: 12:50

سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE

سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE یک سوئیچ شبکه با ظرفیت بسیار بالا، کم مصرف و مناسب برای مراکز داده است که در بازار تجهیزات شبکه به فروش می رسد. این مدل جمع و جور و دارای دو Rack-Unit (2RU) می باشد و ویژگی های لایه 2 و لایه 3 را ارائه می دهد. نسخه پیشرفته سیستم عامل Cisco® NX-OS را اجرا کرده و از سوئیچ های سری Nexus 9000 پشتیبانی می کند. این ویژگی های جامع تصویری از مدیریت آسان و کاربردی رابرای مشتری فراهم می کند و سازمان ها را قادر می سازد تا برنامه های خود را که نیاز به داده های بزرگ و مجازی سازی دارند را به آسانی پیاده سازی کنند.

سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE دارای 64 پورت QSFP (QSFP+) است. هر پورت +QSFP می تواند تا سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه کار کند و حداکثر 256 پورت 10G داشته باشد.

 

مزایای سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE:

ـ نرخ انتقال در لایه 2 و 3 را برای همه پورت ها: تا 5.12 ترابیت در ثانیه (Tbps) و حداکثر 3.8 میلیارد بسته در ثانیه (bpps).

ـ قابلیت برنامه ریزی: با پشتیبانی از NX-API ، Linux Containers ، XML / JavaScript Object Notation (JSON) API ، پلاگین Openstack ، Python و Puppet / Chef ابزارهای پیکربندی و اتوماسیون.

ـ عملکرد بالا و مقیاس پذیر: با 6 هسته پردازنده مرکزی ، 16 گیگابایت DRAM و 64 گیگابایت SSD ، با 48 مگابایت تخصیص بافر پویا. ایده آل برای مراکز داده با مقیاس گسترده و برنامه های کاربردی با داده های بزرگ.

ـ انعطاف پذیر: پورت QSFP را می توان به گونه ای پیکربندی کرد که به عنوان چهار پورت 10Gbps کار کند و حداکثر تا 256 پورت 10G ارتقا یابد. فناوری +QSFP امکان انتقال آرام از زیرساخت های اترنت 10 به 40 گیگابایتی را در مراکز داده فراهم می کند. راه حل های کابل کشی فیبر و مس برای هر دو 10 گیگابیت در ثانیه و 40 گیگابیت در ثانیه، با گزینه های فیبرنوری SFP ، AOC ، Bidi، SR4 امکان پذیر است.

ـ دسترس پذیری بالا

  • فناوری Virtual-Port-Channel (vPC) امکان مسیریابی چندگانه لایه 2 را از طریق حذف پروتکل Spanning Tree فراهم می کند. همچنین بدون نیاز به تغییر مدل های مدیریت و استقرار موجود، از پهنای باند bisectional و توپولوژی های منطقی لایه 2 استفاده می کند.
  • مسیریابی way Equal-Cost Multipath (ECMP) 64 استفاده از طرح های fat-tree لایه 3 را امکان پذیر می کند و به سازمان ها این امکان را می دهد تا از ایجاد تنگناها در شبکه جلوگیری کنند، انعطاف پذیری را افزایش دهند و ظرفیت را بدون ایجاد اختلال در شبکه افزایش دهند.
  • قابلیت های پیشرفته راه اندازی مجدد از طریق قابلیت های In Service Software Upgrade (ISSU) و Fast Reboot ارائه شده است. PSUها و فن ها از قابلیت جابه جایی در حین کار(hot swappable) پشتیبانی می کنند.

ـ سیستم عامل Cisco NX-OS هدفمند با نوآوری های جامع و اثبات شده:

  • PowerOn Auto Provisioning (POAP) : امکان راه اندازی و پیکربندی لمسی سوئیچ را فراهم می کند که این عامل زمان آن را به شدت کاهش می دهد.
  • Cisco Embedded Event Manager (EEM): به همراه برنامه نویسی Python امکان اتوماسیون و عملیات از راه دور را در مرکز داده فراهم می کند.
  • پایش پیشرفته بافر: گزارش زمان واقعی استفاده از بافر به ازای هر پورت را در اختیار ما می گذارد که به سازمانها امکان می دهد تا ترافیک خود را کنترل و برنامه ریزی کنند.
  • یک تحلیلگر در خود دارد که نظارت و عیب یابی ترافیک را کنترل و آن را مبتنی بر پروتکل شبکه آنالیز می کند.
  • از مجموعه های پروتکل مسیریابی تک لایه و چندلایه  در لایه 3 پشتیبانی می کند، از جمله پروتکل Border Gateway (BGP) ، Open Shortest Path First (OSPF) ، Enhanced Interior Gateway Routing Protocol (EIGRP) ، Routing Information Protocol Version 2 (RIPv2) ، Protocol Independent Multicast Sparse Mode (PIM-SM), Source-Specific Multicast (SSM), and Multicast Source Discovery Protocol (MSDP)

 

نگاهی به پنل جلو سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE:

 

سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE

پنل جلو سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE

 

 

  1. چراغ راهنما
  2. LED وضعیت
  3. LED محیطی
  4. پورت USB
  5. پورت کنسول سریال RS-232
  6. پورت مدیریت
  7. 64 پورت QSFP Plus

 

نگاهی به پنل پشت سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE:

 

سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE

پنل پشت سوئیچ نکسوس سیسکو N3K-C3164Q-40GE

 

  1. پاورهای دستگاه
  2. ماژول های فن

 

خرید سوئيچ نکسوس سيسکو مدل N3K-C3164Q-40GE

 

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 156 تاريخ : سه شنبه 14 تير 1401 ساعت: 14:40

سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L

مشخصات و اطلاعات سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960-8TC-L:

سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L یکی از سوئیچ های سیسکو سری 2960 است که در بازار تجهیزات شبکه به فروش می رسد. این سوئیچ شبکه دارای 8 پورت اترنت 10/100 و 1 پورت Uplink دو منظوره (dual-purpose) (دارای 1 پورت اترنت 10/100/1000 یا 1 پورت گیگابیت مبتنی بر SFP می باشد، 1 پورت فعال است) می باشد.

همچنین امکان نصب این سوئیچ شبکه بر روی رک وجود دارد. همچنین از دیگر ویژگی های این دستگاه این است که بدون فن تولید شده و بسیار سبک می باشد. همچنین ظرفیت سوئیچینگ 16Gbps پشتیبانی می کند. از سری سوییچ‌های لایه ۲ سیسکو است.

سوئیچ شبکه 8 پورت سیسکو را می‌توانید با استفاده از SNMP , RMON , CWSI , Telnet , Cisco Works , Cisco view , Bootp , TFTP , RSPAN , SPAN مدیریت و پیکربندی نمائید.

از طرفی دیگر این سوئیچ شبکه با استفاده از قابلیت امنیتی، می‌تواند دسترسی به یک پورت را از طریق MAC محدود کند و همچنین می‌تواند همه‌ی دستگاه‌های متصل به پورت سوئیچ را محدود کند. این میزان از امنیت، از سوئیچ در برابر حملات MAC flooding و همچنین کاهش خطرات ناشی از نقاط دسترسی بی سیم محافظت می کند.

 

مشخصات کلی سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960-8TC-L:

 

 

 WS-C2960-8TC-L
Rack-mountable - 1UEnclosure Type
LAN BaseFeature Set
1dual-purpose (10/100/1000 or SFP) portsUplink Interfaces
8x 10/100 portsPorts
2.7MppsThroughput
16GbpsBackplane Capacity
64MBDRAM
1.73x10.6x6.4 inDimensions
4KgPackage Weight

 

 

نگاهی به پنل جلویی سوئیچ سیسکو مدل WS-C2960-8TC-L :

 

سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L

پنل جلو سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L

 

  1. دکمه Mode
  2. LEDهای سوئیچ
  3.  پورت کنسول
  4.  8 پورت 10/100 اترنت
  5.  1 پورت Uplink دو منظوره (Dual-purpose)

 

نگاهی به پنل پشتی سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L:

 

سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L

پنل پشت سوئیچ سیسکو WS-C2960-8TC-L

 

  1. کانکتور AC پاور
    این سوئیچ بدون فن می باشد.

خرید سوئيچ سيسکو مدل WS-C2960-8TC-L

 

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 13 تير 1401 ساعت: 19:37

سوئیچ شبکه چیست

سوئیچ شبکه چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که مهم ترین اساس در شبکه های کامپیوتری تشکیل سیستم شبکه ای یکپارچه و منسجم می باشد، که توانایی انتقال هر نوع داده و اطلاعات در شبکه را داشته باشد. برای تشکیل شبکه و اتصال چندین دستگاه به یکدیگر نیازمند به ایجاد راه ارتباطی می باشد که این راه های ارتباطی یا پل های ارتباطی را سوئیچ شبکه ایجاد می کند.

سوئیچ شبکه قادر به انتقال سریع و کارآمد اطلاعات و داده ها از نقاطی به نقطه ی دیگر بوده و در طی چندین سال گذشته این ارتباطات پیشرفت های چشم گیری را از لحاظ سرعت و امنیت به همراه داشته است. همین امر باعث شده تا سوئیچ ها با قابلیت های گسترده و مدل های متفاوت تولید و به بازار تجهیزات شبکه عرضه شده اند.
سوئیچ شبکه سخت افزاری است که سایر تجهیزات مانند سرور، دوربین های مداربسته، کامپیوترها و … را برای دریافت و ارسال داده، به شبکه متصل می کند. سوئیچ، بسته ها را از یک مبدأ گرفته و آن ها را به مقصد مورد نظر می رساند. این دستگاه ها بر روی لایه ی 2 یا لایه ی 3 در مدل OSI کار می کنند.

اساس کار سوئیچ ها Mac Address بوده و می توانند بر حسب مک آدرس تصمیم بگیرند یک بسته را از کدام پورت خود ارسال کنند. در حقیقت سوئیچ ها دارای جدولی از مک آدرس ها می باشند (Mac Address Table) که بر اساس این جدول بسته ها را از پورت های مشخص ارسال می کنند.

به این صورت که وقتی دستگاه ارسال کننده اطلاعاتی را به سوئیچ می‌فرستد، مک آدرس مبدا از آن خوانده شده و در صورت نبودن در جدول، به جدول اضافه می‌شود. از طرفی مک آدرس مقصد هم در این فریم وجود دارد. سوئیچ، آن را در جدول مک آدرس جستجو می‌کند و اگر تطابقی با آن در جدول پیدا کند، داده را به آن پورت می‌فرستد. اما اگر تطابقی یافت نشد بسته را به تمام پورت‌ها به جز پورت فرستنده می‌فرستد ولی فقط گیرنده، آن را دریافت می‌کند و بقیه آن را Fail می‌کنند.

به مرور زمان جدول مک آدرس به‌روز و کامل می‌شود و هرگاه دستگاه جدیدی به سوئیچ وصل شود، مک آدرس آن هم به جدول اضافه خواهد شد.

سوئیچ شبکه در مقایسه با هاب و روتر:

 

سوئیچ شبکه چیستمقایسه هاب، روتر و سوئیچ

 

از لحاظ ظاهری سوئیچ های شبکه تا حدودی به هاب ها شباهت دارند اما برخلاف آنها هنگام دریافت بسته های اطلاعاتی آنها را به کلیه پورت ها منتقل می کند. به طور کلی سوئیچ ها مبدأ و مقصد هر کدام از دیتاها را مشخص کرده و آنها را به مقصد مشخص شده ارسال می کنند. به همین دلیل است که سوئیچ های شبکه بسیار کاربردی تر از هاب ها هستند.

روترها و سوئیچ های شبکه از لحاظ عمکرد بسیار به یکدیگر شباهت دارند اما روترها توانایی اتصال به شبکه های خارج از محدوده را دارند. البته در سوئیچ های لایه 3 نیز این قابلیت وجود دارد ولی با روترها قابل مقایسه نیستند.

انواع سوئیچ شبکه:

به طور کلی سوئیچ های شبکه به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. سوئیچ غیرمدیریتی – Unmanaged
  2. سوئیچ مدیریتی – Managed
  3. سوئیچ Fixed
  4. سوئیچ ماژولار – Modular Switches
  5. سوئیچ Stackable
  6. سوئیچ PoE
  7. سوئیچ فیبرنوری
  8. سوئیچ دیتاسنتر
  9. سوئیچ صنعتی

1ـ سوئیچ های غیر مدیریتی (Unmanage):

از سوئیچ های غیر مدیریتی برای شبکه های کوچک مانند شبکه های خانگی استفاده می شوند. این سوئیچ ها به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه متصل و سبب ایجاد ارتباط میان آنان می گردد این ارتباط می ‌تواند میان دو کامپیوتر و یا یک کامپیوتر با دستگاه‌هایی مانند پرینتر باشد. به طور مثال زمانی که شما نیاز به چند پورت اضافی دارید این سوئیچ ها می‌توانند انتخاب بسیار خوبی باشند.

این دستگاه همانطور که از نامش پیداست نیازی به مانیتورینگ مداوم نداشته و همچنین نیازی به هیچگونه راه اندازی اولیه ندارد. در واقع می توان گفت آنها مقرون به صرفه ترین سوئیچ های شبکه محسوب می شوند. از جمله سوئیچ هایی که در این دسته قرار می گیرند سوئیچ های سری 110 شرکت سیسکو می باشند. سوئیچ های سری 110 سیسکو نمونه های خوبی از این دسته هستند.

 

2ـ سوئیچ های مدیریتی (Manage):

برخلاف سوئیچ های Unmanaged این سوئیچ ها قابل تنظیم هستند؛ به همین دلیل می توانند عملکرد یک شبکه را ارتقاء دهند که البته خود به دو دسته Smart switches و Enterprise switches تقسیم می شوند.

  • Smart switches:

این دسته از سوئیچ های سیسکو در مقایسه با سایر سوئیچ های مدیریتی مقیاس کمتری داشته و برای شبکه هایی که از انتقال داده و تخصیص داده های گیگابیت پشتیبانی می کند مناسب هستند.

سطح امنیتی این سوئیچ ها کم تر از سایر دستگاه های می باشد با این حال از احراز هویت 802.1x و تعداد محدودی از ACL ها استفاده می‌نمایند.سوئیچ های سری 250 و 220 سیسکو نمونه های خوبی از این دسته به شمار می روند.

  • Enterprise switches:

این دسته از سوئیچ ها دارای قابلیت‌های وسیعی مدیریتی می‎ باشند و جزء سوئیچ های کاملا مدیریتی شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها بیشتر در شرکت‌های بزرگ که دارای تعداد زیادی اتصال ، نود ، سوئیچ و پورت هستند استفاده می‌شوند.

به دلیل همین ویژگی‌ها، این دسته از سوئیچ ها نسبت به سایرین متمایز بوده و همچنین از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشند. سوئیچ های سری 2960 سیسکو نمونه های خوبی به شمار می روند.

 

ویژگی‌های مهم سوئیچ های مدیریتی:

 

 مشخصات سوئیچ های مدیریتی
شامل اولویت‌دهی به ترافیک شبکه است که با اختصاص اولویت بالاتر به ترافیکِ مهم‌تر است. این کار منجر به افزایش کارایی شبکه می‌شود. بدین ترتیب از داده‌های حساس به تاخیر (Delay Sensitive Data) مانند Real Time Vioce پشتیبانی می‌شود.Quality of Service
VLAN ها امکان گروه‌بندی دستگاه‌ها را به صورت منطقی می‌دهد تا ترافیک را بین این گروه‌ها ایزوله کند حتی اگر ترافیک در یک شبکه فیزیکی رد و بدل شود. این دسته‌بندی و ایزوله کردن باعث کاهش ترافیک غیرضروری در شبکه می‌شود. Virtual LANs
با وجود افزونگی و Redundancy، اگر اتصال یا کابلی در شبکه قطع شود، با ایجاد مسیر جایگزین برای داده و ترافیک، از بروز قطعی در شبکه و Downtime جلوگیری می‌شود. Redundancy در شبکه با استفاده از پروتکل STP یا Spanning Tree Protocol فراهم می‌شود.Redundancy
مانیتورینگ پورت در تشخیص خطا و مشکل در شبکه استفاده می‌شود. Port Monitoring، ترافیک شبکه را کپی کرده و به یک پورت در همان سوئیچ می‌فرستد تا تحلیلگر شبکه، آن را تحلیل کند. بدین صورت عیب یابی مشکلات شبکه با ترافیک تستی روی پورت‌ها و یا سگمنت‌های دیگر انجام می‌شود.Port Mirroring

 

3ـ سوئیچ Fixed:

از رایج ترین سوئیچ های شبکه در بازار هستند که پورت ثابتی دارند. تعداد پورت در آنها 8، 16، 24 و .. بوده و از لحاظ سرعت انواع مختلفی دارند. اما دارای حداقل سرعت ۱Gbps هستند با انواع اتصال RJ45 هستند. ولی سوئیچ هایی با سرعت ۱۰Gbps و ۴۰Gbps هم خواهید دید.

این سوئیچ ها مدیریتی و غیر مدیریتی با هر شبکه با هر اندازه ای مانند شبکه‌های خانگی، شبکه‌های سازمانی و بزرگ، دفاتر و شعبات، شرکت‌های متوسط و کوچک و استارتاپ‌ها سازگار می باشند.

 

4ـ سوئیچ ماژولار:

این قابلیت در سوئیچ های شبکه سبب ارتقاء آن و افزودن پورت های بیشتر و افزایش کارایی خواهد شد. از لحاظ اندازه از سوئیچ های ثابت بزرگتر بوده و البته گران تر نیز هستند. اکثر سوئیچ های شبکه با قابلیت ماژولار بودن در لایه 3 قرار دارند و می توان از آنها به عنوان روتر نیز استفاده کرد.

 

5ـ سوئیچ Stackable:

 

سوئیچ شبکه چیستقابلیت Stack در سوئیچ های شبکه

 

این سوئیچ های شبکه ترکیبی از سوئیچ ثابت و ماژولار است یعنی برخی مدل‌های سوئیچ fixed می‌توانند با دیگر سوئیچ‌های هم مدلشان ترکیب شوند. این سوئیچ های fixed با کابل مخصوصی از قسمت پشت به هم وصل می‌شوند و با هم کار می‌کنند به طوری که انگار یک سوئیچ داریم اما با تعداد پورت بیشتر.

مثلا سوئیچ سیسکو سری ۳۵۰X از سوئیچ هایی هستند که هم می‌توانند به صورت مستقل استفاده شوند و هم به صورت stacked. شرکت‌هایی که نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت سوئیچ ماژولار بپردازند از سوئیچ های stackable استفاده می‌کنند و بر اساس نیازهایشان آن را توسعه می‌دهند.

 

6ـ سوئیچ PoE:

سوئیچ‌های POE در واقع سوئیچ‌هایی هستند که از قابلیت Power over Etheet بهره می‌برند. قابلیت Power over Etheet به این معنی است که داده و Power (برق) از طریق همان کابل شبکه قابل انتقال هستند. پس دستگاه نیازی به تامین برق از طریق آداپتور و یا صورت‌های دیگر ندارند.

این ویژگی در شبکه‌های بزرگ که دستگاه‌های مانند آی پی فون و اکسس پوینت و دیگر دستگاه‌های POE Support را دارا می‌باشند بسیار مفید و کار آمد است، از طرف دیگر هزینه‌های کابل کشی برق اضطراری را در بسیاری از دستگاه ها کاملا از بین خواهد برد که خود باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه‌های اولیه شبکه می‌شود.

 

7ـ سوئیچ فیبر نوری:

در واقع یک سوئیچ فیبر نوری سوئیچی است که با شبکه فیبر سازگار می باشد. این سوئیچ ها فناوری ایجاد یک شبکه فیبری یکپارچه را فراهم می آورند، که در حال حاضر جزء مهمترین بخش شبکه های ذخیره سازی دیجیتال محسوب می شوند.

اتصال سوئیچ ها با هم از طریق کابل های فیبر نوری و استفاده از پورت های استاندارد انجام می شود. تنها تفاوت میان این سوئیچ ها و سایر سوئیچ های اترنت در پورت آنان است، به طوری که سوئیچ های فیبر نوری دارای پورت های فیبر نوری می باشند.

از جمله سوئیچ های فیبر نوری سیسکو می توان به سوئیچ سیسکو مدل WS-C3850-12S-S، WS-C3850-12S-E، WS-C3850-12XS-S، WS-C3850-24XS-S، WS-C3750G-12S-S اشاره کرد.

 

8ـ سوئیچ دیتاسنتری:

سوئیچ های دیتاسنتری ویژگی‌های خاصی دارند تا بتوانند کارایی و سرعت بسیار بالا، ظرفیت بیشتر در پورت، امنیت، QoS و غیره را فراهم کنند. بهترین نمونه از سوئیچ های دیتاسنتری سوئیچ سیسکو سری Nexus است. با این سوئیچ ها می‌توان مجازی سازی و مفهوم SDN – Software Defined Network را به راحتی پیاده سازی کزد.

 

9ـ سوئیچ صنعتی سیسکو :

 

سوئیچ شبکه چیستنمایی از یک سوئیچ شبکه

 

سوئیچ‌های اترنت صنعتی یکی از انواع سوئیچ شبکه است که در شبکه‌های بزرگ به کار می‌روند. این سوییچ‌ها قابلیت کار کردن در دماهای بالا را دارند. در محیط های صنعتی استفاده از سوییچ های صنعتی اترنت، شبکه‌ای قابل اطمینان را ایجاد می کنند چرا که می توانند در شرایط سخت جوی به خوبی کار کنند.

سوئیچ شبکه صنعتی در موقعیت‌های مکانی مختلف شبکه مانند طبقات مختلف یک ساختمان، کنترل ترافیک و ارسال دیتا عملکرد قابل اطمینانی دارند.

سوئیچ های صنعتی علی الخصوص برای اتصالات متفاوت شبکه همچون توزیع انرژی در شعبه های الکتریکی و همچنین نظارت و کنترل عملکرد دوربین های امنیتی استفاده می شوند. برای مثال سوئیچ صنعتی سیسکو مدل  IEM3000-4PC، سوئیچ صنعتی سیسکو مدل IE-3000-4TC و سوئیچ صنعتی سیسکو IE-3000-8TC Cisco اشاره کرد.

 

مهم : در واقع می توان گفت تفاوت کلیدی میان سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی همان توانایی پیکربندی آن می باشد.

 

حالا انواع سوئیچ از لحاظ لایه عملکرد عبارتند از:

ـ سوئیچ های لایه 2:

 

سوئیچ شبکه چیستسوئیچ های لایه 2

 

 

سوئیچ های لایه 2 با استفاده از آدرس MAC، هدایت بسته های داده از پورت مبدا به پورت مقصد را انجام می دهند. البته این کار با حفظ MAC Address ها انجام داده تا به یاد داشته باشد کدام پورت ها دارای آدرس‌های MAC هستند.

مک آدرس ها در لایه 2 مدل OSI عمل می کنند. هر دستگاه یک Mac Address مخصوص به خود را داشته که از این طریق می توان دستگاه ها را از یکدیگر متمایز دانست. سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سیسکو سری 2960 که خود به مدل های مختلفی نظیر 2960، 2960S، 2960X ،2960G تقسیم می شوند.

ـ سوئیچ های لایه 3:

 

سوئیچ شبکه چیستساختار سوئیچ های لایه 3

 

انتقال اطلاعات در سوئیچ های لایه 3 از طریق IP صورت می گیرد. آنها یک دستگاه سخت افزاری تخصصی هستند که در مسیریابی بسته های داده استفاده می شوند. نرم افزار سوئیچ لایه ۳ از سوئیچ لایه ۲ پیشرفته‌تر است و می‌تواند پروتکل‌های مسیریابی دینامیک مانند RIP و OSPF را اجرا کند.

در سوئیچ لایه ۲ می‌توان چند VLAN را کانفیگ کرد اما مسیریابی بین این VLAN ها توسط خود سوئیچ ممکن نیست. اما در سوئیچ لایه ۳ می‌توان چند VLAN را کانفیگ کرد و خودِ سوئیچ می‌تواند مسیریابی شبکه در سطح IP را بین VLAN ها فراهم کند. این تکنیک را مسیریابی داخل VLAN – inter-vlan routing می‌نامند.

تفاوت میان سوئیچ های شبکه:

عواملی که سبب تفاوت میان انواع مختلف سوئیچ می گردند شامل:

1ـ سرعت انتقال دیتا:

سرعت انتقال اطلاعات در سوئیچ‌های مختلف متفاوت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات شامل اترنت سریع 10/100Mbps، گیگابیت اترنت 10/100/1000Mbps و 10 گیگابیت 10Gbps بوده که البته برخی از سوئیچ ها دارای قابلیت Multigigabit هستند که دارای سرعتی بیش از 10 گیگابیت هستند.

از طرفی سوئیچ سیسکو از دو نوع پورت uplink و downlink تشکیل شده اند که پورت های downlink به کاربران نهایی متصل شده و پورت های uplink به سایر سوئیچ ها و زیر ساخت ها متصل می شوند.

 

2ـ تعداد پورت:

تعداد پورت در سوئیچ‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول سوئیچ ها در تعداد پورت 5 ، 8 ، 10 ، 16، 24 ، 28، 48 و 52 عرضه می شوند. این پورت ها می توانند ترکیبی از اسلات های SFTP/SFP+ برای اتصال فیبر باشند.

 

3ـ قابلیت POE:

دستگاه هایی که از این قابلیت بهره می برند جهت تامین برق نیازی به کابل کشی برق نداشته و برق آن از طریق همان کابل شبکه تامین می شود. به همین دلیل دیگر نیازی به کابل کشی برق مجزا و یا استفاده از آداپتور ندارد.

حال این ویژگی خود را در سطح وسیع تری، برای مثال در شبکه‌های بزرگ، نشان می دهد زیرا هزینه کابل کشی برق را از میان برداشته که خود سبب صرفه جویی در راه اندازی اولیه بستر شبکه خواهد شد.

4ـ قابلیت Stackable:

سوئیچ‌های Stackable راهی برای ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه فراهم می کنند شما می‌توانید به جای پیکربندی، مدیریت و رفع اشکال 8 سوئیچ به طور جداگانه، تمامی هشت سوئیچ را به صودت واحد در یکجا و مانند یک سوئیچ مدیریت کنید.

 

منبع : سوئيچ شبکه چيست

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 144 تاريخ : دوشنبه 13 تير 1401 ساعت: 18:00

روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9

روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9 از جمله روترهای سری 4000 کمپانی معروف سیسکو است. به طور کلی این سری از روترها ارتباطات WAN را در سطوح سازمانی متحول می کنند. این روترها با ارائه قابلیت های جدید و هوشمند، نیاز روبه رشد سایت های سازمانی را برطرف می نماید که از جمله آنها VPN های چندپروتکلی (MPLS) و اینترنت است.

از جمله روترهای سری Cisco 4000 می توان به ISR های 4461، 4451، 4431، 4351، 4331، 4321 و 4221 اشاره کرد.

ISR های خانوادگی سیسکو 4000 ویژگی های نرم افزار Cisco® Software Defined WAN (SDWAN) و زیرساخت شاخه همگرا را در اختیار شما قرار می دهد. این قابلیت‌ها همراه با توان عملیاتی برتر، بلوک‌های نسل بعدی راه‌حل‌های WAN را تشکیل می‌دهند. همچنین این روتر از قابیت CISCO DNA نیز پشتیبانی می کند.

روترها نرم‌افزار ماژولار Cisco IOS XE را اجرا می‌کنند که به طور گسترده در سخت‌ترین شبکه‌های جهان مستقر است. مجموعه خدمات جامع این نرم‌افزار حوزه‌های فناوری متعددی از جمله امنیت، بهینه‌سازی WAN، کیفیت خدمات اپلیکیشن و شبکه (QoS) و مدیریت تعبیه‌شده را در بر می‌گیرد.

مقایسه عملکرد و مقیاس پذیری روترهای سری ISR4000:

 

روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9

مقایسه عملکرد بین انواع روترهای سری 4000 سیسکو

 

 

مشخصات پنل جلو روتر سیسکو ISR4431-Sec-K9:

 

روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9

مشخصات پنل جلو روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9

 

  1. درگاه پاور دستگاه
  2. LED های دستگاه
  3. دکمه خاموش و روشن کردن
  4. درگاه پاور اختیاری

 

مشخصات پنل پشت روتر سیسکو ISR4431-Sec-K9:

 

روتر سیسکو ISR4431-Sec/K9

مشخصات پنل پشت ISR4431-Sec/K9

 

  1. پورت مدیریتی GE
  2. پورت Auxiliary
  3. پورت USB Type A
  4. پورت USB Type B mini
  5. پورت کنسول
  6. پورت های GE
  7. اسلات های NIM

 

قیمت روتر سيسکو مدل ISR4431-Sec/K9

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 262 تاريخ : شنبه 11 تير 1401 ساعت: 14:19

تجهیزات شبکه سیسکو ، که متعلق به یک کمپانی معروف آمریکایی است که در حوزه ساخت تجهیزات شبکه، تجهیزات مخابراتی وسایر محصولات شبکه با تکنولوژی های پیشرفته فعالیت دارد. از طرفی دیگراز طریق برندهای دیگری همچون WebEx, Jabber ,Jasper و OpenDNS که صاحب این برند ها شده است به بازار تکنولوژی های خاص مانند اینترنت اشیا (IOT)، امنیت و مدیریت انرژی متصل شده است.

از دیگر بخش های فعالیت این کمپانی ساخت نرم افزارهای مرتبط با شبکه می باشد و در طول تاریخ فعالیت این شرکت بر روی تکنولوژی IP، محصولات Routing و Switching ، تکنولوژی تلفن های IP ، شبکه های خانگی، شبکه‌های نوری، امنیت، ذخیره سازها و تکنولوژی های بی‌سیم تمرکز کرده است.

از طرفی این شرکت در اکثر کشورهای دنیا مراکزی را جهت آموزش و تعلیم افراد برای طراحی و نگهداری شبکه های کامپیوتری راه اندازی کرده است. CCIE، CCNP، CCDP، CCIP، CCSP، CCVP، CCDA، CCNA و CCSI از جمله مدارکی هستند که توسط این مراکز تدریس و صادر می گردند.

همان طور که در بالا اشاره شد شرکت سیسکو تجهیزات زیادی را تولید و به بازار عرضه می نمایند که از مهمترین آنان می توان به سوئیچ های شبکه، روترها، سرورها، آی پی فون، ماژول ها و کارت های شبکه اشاره کرد. که در ادامه به طور مختصر درباره هر یک توضیح خواهیم داد.

 

تجهیزات شبکه سیسکو شامل :

1ـ سوئیچ های سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

سوئیچ های سیسکو به عنوان یکی از پر مصرف ترین محصولات سیسکو به شمار می روند به طوری که در اکثر دیتاسنترهای دنیا حداقل یک عدد یافت می شود. سوئیچ ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نیاز شبکه و یا سازمان خود می توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. هر کدام از مدل های ارائه شده توسط شرکت سیسکو دارای ویژگی ها و قابلیت های خاصی هستند که می توانند نیازهای شما را برطرف نمایند.

البته لازم به ذکر است، سیسکو به طور مداوم در حال توسعه ی قابلیت های تجهیزات شبکه ی خود می باشد اما تقریباً تعدادی از قابلیت های آنان همواره در سری های مختلف ثابت مانده و سایر ویژگی ها در مدل های جدیدتر اضافه می گردند.

سوئیچ های سیسکو به دو دسته سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی تقسیم می گردند. سوئیچ های مدیریتی خود به دو دسته سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سری 2960 و سوئیچ های لایه 3 مانند سوئیچ های سری 3750، 3850، 3560  و 9300 تقسیم می شوند.

 خرید سوئیچ های سیسکو به عنوان بهترین انتخاب جهت نصب و راه اندازی دیتا سنترها خواهد بود.

 

2ـ روترهای سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

یکی دیگر از تجهیزاتی که توسط سیسکو تولید می شود و طرفداران زیادی را در حوزه شبکه به خود اختصاص داده است روتر های شبکه می باشند. مدل های مختلف روترسیسکو در این سال ها به دلیل کیفیت و عملکرد بالایی که دارند محبوبیت و شهرت بالایی را بدست آورده اند.

روترها دستگاه های الکترونیکی هستند که داده ها را در شبکه ارسال می نمایند و معمولاً به شبکه های LAN یا WAN متصل شده که قادر هستند به بیش از دو شبکه متصل شوند. عملکرد روترها شبیه به سوئیچ ها می باشد با این تفاوت که روتر علاوه بر اتصال یک دستگاه به شبکه، می تواند شبکه ها را نیز به هم متصل کند.

انتخاب روتر مناسب برای خانه یا کسب و کار شما، بازدهی شبکه را افزایش می دهد. روتر سیسکو مدل 2811،1841،2911 نمونه های خوبی به شمار می روند.

برای مشاهده ی مشخصات روتر سیسکو مدل 2811 می توانید با کلیک بر روی لینک قرارداده شده به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

3ـ آی پی فون های سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

تلفن IP سبب ایجاد یک ارتباط امن، قابل اعتماد و سازگار با کسب و کار شما خواهد شد. از طرفی سبب می شود در هر جایی از شرکت که قرار دارید حتی از راه دور بتوانید از این سیستم استفاده نمایید. در میان تولید کنندگان تلفن های IP، تلفن های سیسکو به عنوان یکی از محبوب ترین آی پی فون سیسکو در جهان به شمار می روند.

این دستگاه ها به دلیل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته معروف شده اند. به عنوان مثال مدل 8800 دارای صفحه نمایش رنگی و صدای زنگ  بسیار زیبا بوده که تجربه بی نظیری را به کاربران ارائه می نمایند. مدل 8700 دارای صدای HD و طیف گسترده ای از ویژگی های مختلف می باشند. مدل 3900 و 6900 سبب ایجاد ارتباط ویپ با هزینه مقرون به صرفه می شود.

 

4ـ ماژول ها و کارت شبکه سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

ممکن است هنگام خرید سوئیچ یا روتر سیسکو تعدادی اسلات خالی در آن مشاهده کنید. این اسلات های خالی توسط ماژول ها پر خواهند شد. رابط های پیش فرض معمولا رابط های اترنت هستند.

با این حال، روتر یا سوئیچ از انواع مختلفی از این رابط ها پیشتیبانی می نمایند. شما پس از خرید این تجهیزات بر اساس نیاز خود می توانید آنها را خریداری کرده و بر روی سوئیچ و یا روتر خود نصب نمایید. لازم به ذکر است روترهاي Cisco نسبت به ساير روترها قابليت انعطاف پذيري بيشتري داشته و ماژول هاي مختلفي مي توان بر روي آنها نصب کرد و به منظورهاي مختلف از آنها استفاده نمود.

فرض کنید شما نیاز به ایجاد یک اتصال WAN بین دو مکان مختلف دارید. بنابراین شما باید اقدام به خرید یک ماژول WAN کنید. ماژول شبکه سیسکو WIC-1SHDSL-V3 مثال خوبی از این دسته به شمار می روند. به طور کلی می توان گفت دو نوع ماژول و کارت شبکه سیسکو وجود دارد. برای اسلات های کوچکتر WIC و بزرگتر NM استفاده می شود.

5ـ تجهیزات وایرلس سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

در ارتباط با تجهیزات وایرلس سیسکو، شاید آوازه ی نامشان در مقایسه با دیگر تجهیزات این شرکت کمتر باشد.  این کمپانی تجهیزات وایرلس نظیر اکسس پوینت را تولید می کند که از جمله آن می توان به اکسس پوینت سیسکو WAP150 اشاره کرد.

 Access Point یک دستگاه مخصوص شبکه بی‌سیم است که امکان اتصال دستگاه‌های بی‌سیم به یک شبکه LAN را فراهم می‌کند. اکسس‌پوینت همانند یک پرتال یا گیت‌وی یا واسط در شبکه عمل می‌کند. تا یک سری دستگاه بتوانند به یک شبکه موجود و از قبل ساخته شده، متصل شوند. اکسس‌پوینت‌ها می‌توانند تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه بی‌سیم را افزایش دهند یا محدوده شبکه را توسعه دهند تا دستگاه‌های بیشتری بتوانند متصل شوند.

 

6ـ سرور های سیسکو:

 

 

تجهیزات شبکه سیسکو

سرورهای سیسکو در مقایسه با سرورهای HP از محبوبیت کمتری میان ادمین های شبکه برخوردار است به طوری که استفاده از این نوع سرور ها از اولویت بسیار کمتری برخوردار است اما نمی توان از این نکته صرف نظر کرد که  این نوع سرورها در نوع خود بی نظیر هستند.

محصولات UCS سیسکو توانایی پشتیبانی از سیستم عامل های سنتی و محیط های فیزیکی را دارد اما این محصولات برای محیط های مجازی بهینه شده اند. همه چیز از طریق Cisco UCS Manager مدیریت می شود، نرم افزاری که اجازه آماده سازی و مهیا کردن سرورها، استوریج ها و منابع شبکه را از طریق یک پنل برای ما فراهم می کند. البته لازم به ذکر است این کمپانی تنها در حدود 8 سال است که در این حوزه ورود کرده است.

 

 نتیجه گیری :

این مقاله توضیحاتی به طور مختصر در رابطه کمپانی سیسکو و تجهیزات ساخته شده توسط آن ارائه شده است. البته لازم به ذکر است این شرکت همواره در تلاش برای بهبود و ارتقاء تجهیزات خود عمل کرده و محصولات به روزتر با قابلیت های بهتری را به بازار عرضه می نماید.

منبع : معرفی تجهیزات سیسکو

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 197 تاريخ : چهارشنبه 8 تير 1401 ساعت: 14:28

راهنمای خرید سوئیچ سیسکو 3750

درباره سوئیچ 3750:

سوئیچ های سری 3750 همان طور که در قسمت اول از راهنمای خرید سوئیچ های 3750 گفته شد این سری از محصولات شرکت سیسکو به عنوان سوئیچ‌‌های لایه 3 در شبکه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. هدف از قسمت دوم مقاله چگونگی آموزش نحوه نصب براکت بر روی سوئیچ ، نصب آن بر روی رک و همچنین نحوه کابل کشی آن می باشد.

 

ملاحظات کابل کشی:

تصاویر زیر نشان دهنده پیکربندی سوئیچ 3750 توصیه شده که با اتصالات و کابل کشی جهت ایجاد پهنای باند بهینه سازی شده است.

Stack عمودی :

ـ در این روش از یک کابل 0.5 متری استفاده نمایید.

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

در این روش از یک کابل 3 متری و یک کابل 0.5 متری استفاده می شود.

Stack پهلو به پهلو:

ـ در این روش از کابل های 3 و 0.5 متری جهت Stacking پهلو به پهلو استفاده می شود.

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

ـ در روش زیر نه سوئیچ به وسیله کابل های 3 و 0.5 متری به هم متصل می شوند.

راهنمای خرید سوئیچ 3750

 

 

قبل از نصب سوئیچ بر روی رک اقدامات زیر را انجام دهید:

1ـ توجه داشته باشید جریان هوا به درستی در اطراف سوئیچ وجود دارد.

2ـ دمای هوا در اطراف سوئیچ از 113 درجه فارنهایت (45 درجه سانتی گراد) عبور نکند.

3ـ رطوبت در اطراف سوئیچ از 85% عبور نکند.

4ـ ارتفاع محل نصب بیش از 10000 فوت نباشد.

5ـ پنل های جلو و پشت سوئیچ شامل شرایط زیر باشد:

ـ بتوان به راحتی LED های پنل جلو را خواند.

ـ دسترسی به پورت ها جهت کابل کشی زیاد میسر باشد.

ـ کابل برق از طریق یک منبع تأمین کننده برق به قسمت پاور سوئیچ متصل شود.

ـ قابلیت دسترسی Stacking

ـ این کابل کشی باید به دور از جریان الکتریکی و خطوط برق باشد.

ـ برای پورت 10/100 و پورت 10/100/1000، طول کابل از سوئیچ به یک دستگاه متصل نباید از 328 فوت (100 متر) تجاوز نمی کند.

 

هشدارهای نصب :

در این بخش هشدارهای نصب مورد توجه قرار گرفته است:

اخطار 1 :

تنها افراد آموزش دیده و مجرب مجاز به استفاده از این تجهیزات می باشند.

اخطار 2 :

برای جلوگیری در داغ شدن دستگاه، آن را در محیط های بالای 113 درجه فارنهایت اجرا نکنید و از طرفی توجه داشته باشید حتما در اطرف سوئیچ فاصله 3 اینچی (7.6 سانتی متری) قرار داشته باشد.

اخطار 3 :

نصب تجهیزات باید با قوانین محلی و برقی محل نصب مطابقت داشته باشد.

اخطار 4 :

هنگامی که می خواهید سوئیچ را در رک و یا محل نصب قرار دهید مراقب باشید که این کار را با احتیاط کامل انجام دهید زیرا ممکن است به بدنه سوئیچ آسیب وارد شود.

اخطار 5 :

اطمینان حاصل کنید که کلیه تجهیزات به درستی به سوئیچ متصل می باشند.

اخطار 6 :

اگر یک سیستم برق اضافی (RPS) به سوئیچ متصل نباشد، یک پوشش اتصال RPS را در پشت سوئیچ نصب کنید.

اخطار 7 :

هشدارهای برق که ممکن است با ایجاد ولتاژ های خطرناک ایجاد شود. برای مثال وجود فلزات پر خطر، هادی ها سبب ایجاد این ولتاژ های خطرناک می شوند.

 

نصب براکت ها :

نصب براکت ها با پیچ گوشتی به سه روش صورت می گیرد:

1ـ نصب در قسمت جلو:

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

2ـ نصب در قسمت میانه :

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

3ـ نصب در قسمت پشت :

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

 

نحوه اتصال سوئیچ به رک :

توسط یک پیچ گوشتی سوئیچ ها به وسیله براکت ها به قفسه رک ها متصل می شوند. نحوه اتصال سوئیچ به رک ها به سه روش صورت می گیرد:

1ـ نصب در قسمت جلو:

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

2ـ نصب در قسمت میانه :

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

3ـ نصب در قسمت عقب :

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

 

راهنمای خرید سوئیچ 3750

 

منبع : راهنمای خرید سوئیچ های سیسکو 3750

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 128 تاريخ : سه شنبه 7 تير 1401 ساعت: 17:00

پروتکل مسیریابی IS-IS

روتینگ پروتکل IS-IS چیست؟

پروتکل مسیریابی IS-IS یکی از خانواده پروتکل های مسیریابی IP است و یک پروتکل Interior Gateway Protocol (IGP) برای اینترنت است که برای توزیع اطلاعات مسیریابی IP در سراسر یک Autonomous System (AS) در یک شبکه IP استفاده می شود. همانطور که گفته شد IS-IS پروتکلی IGP است که بر اساس Dijkstra Algoritm عمل می کند. اگر در شبکه Enterprise بخواهیم پروتکل مناسبی با قابلیت های پیشرفته انتخاب کنیم سراغ OSPF می رویم اما برای سرویس دهنده ها IS-IS را انتخاب می کنیم.

البته توجه داشته باشید که انتخاب تکنولوژی بر اساس مشخصه های متنوعی نظیر بررسی نیازها، محیط، کاربرد، هزینه و سیاست ها صورت می گیرد. این پروتکل بالاتر از لایه دو عمل می کند و کاملا Protocol Independent است و برای انتقال و آپدیت کردن نیازی به IP ندارد. این پروتکل از آدرس هایی به نام NSAP یا NET استفاده می کند. لازم به ذکر است که به آپدیت ها و اطلاعات در IS-IS، LSP گفته می شود.

IS-IS یک پروتکل مسیریابی link-state است، به این معنی که روترها اطلاعات توپولوژی را با نزدیکترین همسایگان خود مبادله می کنند. اطلاعات توپولوژی در سراسر AS پخش می شود، به طوری که هر روتر درون AS یک تصویر کامل از توپولوژی AS دارد. بنابراین، در یک پروتکل مسیریابی link-state، آدرس هاپ بعدی که داده ها به آن ارسال می شوند با انتخاب بهترین مسیر انتهایی به مقصد نهایی تعیین می شود.

پروتکل مسیریابی ISIS در اصل به عنوان یک پروتکل مسیریابی برای CLNP طراحی شده بود، اما شامل مسیریابی IP نیز شد. گاهی اوقات از نسخه توسعه یافته به عنوان IS-IS یکپارچه یاد می شود.

 

تاریخچه پروتکل مسیریابی IS-IS:

این پروتکل در دهه 80 توسط شرکت Digital Equipment یا DEC به عنوان پروتکل مسیریابی برای ISO ارائه شده که توسط GOISP برای استفاده دولتی اشاعه یافت. امروزه پروتکل محبوب IS-IS به عنوان راه حلی برای سرویس دهندگان جهت IP routing درون Core شبکه استفاده می شود که بی نیاز از IP عمل می کند.

هر روتر IS-IS اطلاعات مربوط به وضعیت محلی خود (اینترفیس های قابل استفاده و همسایگان قابل دسترسی و هزینه استفاده از هر رابط) را با استفاده از پیغام Link State PDU (LSP) به سایر روترها توزیع می کند. هر روتر از پیامهای دریافتی برای ایجاد یک پایگاه داده یکسان که توپولوژی AS را توصیف می کند، استفاده می کند.

نحوه عملکرد پروتکل IS-IS:

پروتکل IS-IS به جای IP از CLNP استفاده می کند. به صورت پیش فرض، متریک همه Interface ها برابر با 10 است. قابلیت VLSM و Subnetting با سایز متغیر را پشتیبانی می کند. روت های IS-IS با داشتن Administrative Distance برابر 115 بهتر از روت های RIP با AD=120 هستند. قابلیت Authentication را به صورت Clear Text ساپورت می کند. پروتکل IS-IS می تواند در آپدیت های خود تنها تغییرات (Partial Update) را ارسال می کند.

 

تفاوت ها و شباهت های IS-IS با OSPF:

تفاوت OSPF و IS-IS

ـ شباهت ISIS با OSPF:

  • هر دو پروتکلی پویا برای Interior Routing هستند که بر مبنای الگوریتم SPF و به صورت Link State عمل می کنند.
  • هر دو از الگوریتم Dijkstra برای پیدا کردن کوتاه ترین مسیر SPF استفاده می کنند.
  • هر دو پروتکل از دو سطح، مرتبه لایه یا شاخه برای تشکیل توپولوژی بهره می برند که به صورت متمرکز لایه Backbone نواحی را به هم متصل می کند.
  • مبنای کار هر دو پروتکل بر گایه Hello Message است.

ـ تفاوت ISIS با OSPF:

  • به اطلاعات OSPF درون Update یا LSU، که LSA گفته می شود و آپدیت های IS-IS که LSP نام دارد.
  • بر خلاف OSPF که انواع متعددی LSA دارند، در IS-IS تنها دو نوع LSP وجود دارد که شامل L1 و L2 می باشد.
  • IS-IS مشابه OSPF به ازای دریافت LSP، یک ACK ارسال می شود با این تفاوت که حتی اگر LSP نامفهوم باشد، آن را به بقیه Flood می کند. به کمک این مزیت پیاده سازی IPv4 روی IS-IS به سادگی انجام شد در حالیکه OSPF برای پیاده سازی IPv6 به مشکل خورد و نسخه OSPFV3 ایجاد گردید.
  • در IS-IS همه همسایگان در یک رسانه نظیر اترنت با هم Adjacent می شوند، اما LSP ها از طرف DIS فرستاده می شوندکه در واقع از طرف Pseudo-node ارسال می گردد.

 

سلسله مراتب در پروتکل مسیریابی IS-IS:

پروتکل مسیریابی IS-IS

  • در IS-IS دو نوع Area وجود دارد که شامل L1 و L2
  • و سه نوع روتر وجود دارد به نام های L1 IS، L2 IS و L3 IS

روتر L1 مشابه یک Stub Router در OSPF است که تنها از ناحیه خود خبر دارد و از بیرون آن هیچ نمی داند. در نتیجه یک Default Router به روتر L1/L2 به آن متصل است. این روتر در واقع Area Border Router است که ناحیه را به Backbone یعنی L2 متصل می کند. به طور کلی نقش یک روتر سیسکو به صورت پیش فرض Lever 1/2 IS می باشد. روتر L2 روتری است که در Backbone یا ناحیه L2 قرار دارد و کار Inter-Area Routing را درست مثل Backbone Inteal Router در OSPF انجام می دهد. این روتر فقط با L2 ها سلام می کند و ارتباط برقرار می کند.

 

انواع بین IS ها:

برای اینکه دو روتر همسایه با هم Adjacent شوند به Hello Message نیاز است. این سلام تنها بین دو روتر هم سطح رد و بدل می شود که شامل قوانین زیر می شود:

  • تنها دو روتر هم سطح با هم Adjacent می شوند.
  • باید دو روتر L1 برای Adjacent شدن در یک Area باشند.
  • اگر Authentication تنظیم شده باشد باید بین همسایگان یکسان باشد.
  • MTU روی Interface هر دو روتر یکسان باشد.

ـ ارتباط روی لینک Point to Point:

  • Hello Timer برابر با 10 ثانیه و Hold Time هم برابر 30 ثانیه است.
  • ارتباط و Sync شدن همسایگان به وسیله CSNP برقرار می شود.
  • CSNP حاوی اطلاعات کامل لینک هاست.

ـ ارتباط در شبکه NBMA:

با اینکه این ارتباط Multi-Access است اما به خاطر مشکلات حاصل از فقدان ذاتی Broadcast در این نوع ارتباط پیشنهاد می شود ارتباط همسایگی به صورت یک ارتباط P2P تنظیم گردد.

ـ ارتباط در شبکه Broadcast:

  • هر روتر در این شبکه به عنوان یک Interface برای یک روتر مجازی یا Pseudonode دیده می شود.
  • کل سگمنت LAN در نقش یک ورتر و هر روتر به صورت Interface آن ظاهر می شود.
  • برای انیکه از سلامت DIS مطمئن باشیم، هر 10 ثانیه 3 بار Hello ارسامل می کند یهنی سه برابر بقیه هر 3 ثانیه یک بار.

 

DIS چیست؟

DIS مخف Designated IS می باشد. مشابه OSPF در رسانه Multi-Access، در IS-IS به یک نماینده از طرف همسایگان نیاز داریم تا مسئول پخش Update ها شود. در حالیکه در یک ارتباط Point to Point  نیازی به DIS یا Designated نیست.

نکاتی مهم در مورد DIS:

  • برخلاف OSPF خبری از BDR نیست.
  • انتخاب DIS بر اساس اولویت صورت می گیرد.
  • اولویت مجاز از 0 تا 127 و Default Priority برابر 64 است.
  • هرگز یک IS با اولویت صفر نمی تواند DIS شود.
  • اگر یک IS با اولویت بالاتر به رسانه متصل شود، در جا DIS می شود.
  • در صورت برابری اولویت، بالاترین آدرس MAC انتخاب می شود، به آدرس لایه دو آن SNPA می گوییم.
  • از آنجا که L1 ها با هم Adjacency دارند و L2 ها با یکدیگر، پس در یک رسانه Broadcast یک DIS برای سطح L1 و یک DIS برای سطح L2 انتخاب می شود که ممکن است یک IS باشد.
  • تمام IS ها با هم Adjacent می شوند و DIS تنها مسئول پخش LSP هاست.
  • DIS هر 10 ثانیه CSNP ارسال می کند تا همه از SYNC بودن Database خود مطمئن شوند.
  • DIS در زمان دریافت LSP به بقیه Acknowledge می فرستد.

 

این تصویر یک شبکه Etheet با 5 روتر را نشان می دهد که در انی بین با توجه به L1 و L2 بودن Adjacency ها، دو DIS یکی بین L1 ها و دیگری بین L2 ها نتخاب می گردد. نحوه Adjacency ها بین IS ها در تصویر نشاند دهده شده است.

 

جهت اطلاع:

پس از پیدایش پروتکل OSPF و استفاده همه گیر از این پروتکل، استفاده از پروتکل IS-IS منسوخ شده و همچنین مفاهیم آن نیز از سرفصل های دوره CCIE حذف شده است. بنابراین ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را به صورت مختصر با این پروتکل آشنا نماییم.

منبع : پروتکل مسيريابي IS-IS چيست و چگونه کار مي کند؟

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 6 تير 1401 ساعت: 12:47